lara seorang wanita



Mencintaimu adalah perkara yang terindah buatku…
Walaupun ia hanya seketika..
Dalam lara ini, aku melafazkan aku cinta padamu.
Cinta yang abadi hingga hujung nyawaku.

Terima kasih kepada pemberi ilham yang terutama iaitu, Ramlah Binti Taib, aku tujukan novel Lara Seorang Wanita, kepadanya kerana dia perempuan hebat yang telah banyak berkorban demi kami sekeluarga kami. dia ialah nenek yang sangat menyayangi walaupun kami 5 beradik, terlalu nakal tapi beliau sentiasa melindungi kami. saat kami dipukul ayah atau ibu, nama beliau lah kami akan panggil untuk meraih simpati. Liku- liku hidupnya membuat aku untuk memilih tajuk ini, cerita ini hanyalah rekaan semata-mata. Semoga beliau terus sihat, dan sembuh penyakitnya. Tak lupa juga aruah ayah, Azmi bin sulung(al fatihah) dan juga ibu tersayang, siti fatimah binti chik kerana banyak bersabar dengan kerenah anak perempuannya ini. Untuk adik-beradik, terima kasih sebab sentiasa menyokong kakak dan adik mu ini.. sekian… LARA SEORANG WANITA….



BAB 1
Aku termenung sambil mendengar lagu penyanyi korea kegemaran aku. Angin yang bertiup melalui tingkap membuat aku teringat kenangan lalu. Mempunyai keluarga yang bahagia dan hidup penuh dengan kesyukuran terhadap Nya. Ummi yang sentiasa memahami baba yang sentiasa menyayangi dan kakak dan adik yang cukup menyayangi antara satu sama lain. Tapi itu semua dulu setelah aku meninggalkan rumah kesayangan ku. ‘Risya Amani! apa yang kau menungkan tu’? aku tersedar dengan sapaan rakan karib ku .’ tak ada apa-apa lah, kau tak kerja ke hari ini’?  Tak! Jawab Maisara kawan karib ku yang telah bersama sejak di universiti lagi. Sejak mendapat tawaran daripada universiti aku tak lagi berjumpa dengan keluarga Maisara lah tempat aku mengadu semua masalah aku dia juga seperti aku tidak mempunyai keluarga kerana kesilapan lalu yang telah dilakukannya.
            Bekerja sebagai guru banyak halangannya. Setelah penat seharian aku pulang ke rumah . aku sudah terbiasa terperuk di rumah selain tempat kerja aku tak akan ke mana-mana. Siap memeriksa kertas ujian anak murid ku aku keluar ke pasar untuk membeli barang dapur. Banyak barang yang berkurang di rumah di sebab Mai terpaksa pulang lewat malam kerana dia bekerja sebagai wartawan. Aku pergi pasar berhampiran dengan rumah ,tengah asyik aku memilih barang aku terdengar suara budak memanggil aku. ‘cikgu Amani! Cikgu Amani!’ Aku berpaling rupanya anak murid ku di sekolah. ‘Ayuni buat apa dekat sini? Cikgu ,Ayuni teman papa beli barang. Mama Ayuni tak datang ? Aku melihat ayahya kacak dan segak.’maaf cikgu anak saya mengganggu cikgu’. Takpe saya kisah,. Saya Amirul bapa Ayuni, aku melihat di sekitar tak Nampak pula ibu Ayuni. ‘Emmm, kalau cikgu tak kisah boleh saya belanja makan?Saya nak cerita sesuatu pada cikgu tentang Ayuni’. ‘saya tak boleh lama dalam setengah jam boleh? Saya nak ke bank pula lepas ini’. Ok. ‘Sayang nak makan dekat mana ? Papa Yuni nak makan dekat KFC. Ok kita makan dekat situ tapi cikgu tak kisah ke? Saya ikut je.
            ‘Ayuni sebenarnya baru kehilangan ibu dan ayah. Saya ini cuma bapa saudaranya baru balik dari London. Mereka meninggal dunia kerana kemalangan Ayuni macan patung bernyawa selepas ibu dan ayahnya meninggal dunia tetapi selepas saya pulang dia mula menganggap saya sebagai bapanya kerana muka kami seiras dia mula ketawa,saya betul-betul kecewa dan tak sanggup biarkan Ayuni disakiti saya pinta jasa cikgu untuk menjaga Ayuni sebaiknya di sekolah saya takut dia tersisih atau bersedih’. Insyaalah Encik Amirul saya akan menjaga Ayuni ketika disekolah.
            Setelah pulang dari bank aku mula memasak kata Mai rakan dari kampungnya akan datang melawat. Pelbagai laut aku masakkan seperti kehendak Mai. Setelah memasak aku naik ke atas untuk solat. tepat jam pukul 8 malam Mai balik bersama rakannya. Aku tunggu di hadapan pintu untuk mempersilakan mereka masuk. Kata Mai semalam mereka ini baru je bernikah. ‘Silalah masuk itu yang aku kata kan pada sang isteri kerana suaminya datang lambat kerana ada kerja.  Siti Aisyah cantik nama tu secantik puan punya badan cuma dia tak bertudung .setelah makan kami pun berbual-berbual kosong Mai bukan main ceria dengan kehadiran Aisyah , tiba-tiba aku terdengar orang memberi salam jantung aku terus bergerak laju suaranya seperi aku kenal, sebuah suara yang sentiasa aku rindui. ‘Asssalaimualaikum’ lantas aku bergerak membuka pintu. Ya Allah Ridwan! Aku betul-betul terkejut tapi aku mendengar Aisyah memanggil abang adakah Ridwan ini suaminya? Betul sangkaan aku bahawa Ridwan ini suaminya. Lantas aku meminta diri untuk ke bilik dengan alasan tidak sihat. Ridwan juga kelihatan terkejut melihat aku. Aku masuk bilik dan menangis sepuas hati, aku tak sangka berjumpa semula dengannya. Aku terlelap sambil mengingat kenangan lalu.

            ‘Ummi betul ke Amani dah ada tunang? ‘Ye nak, Ridwan Hakimi namanya ’,tapi Amani kecil lagi. Sejak Amani tadika lagi Amani dah bertunang ini semua kerana baba berhutang nyawa dengan ayah Ridwan, Amani tak perlu risau sebab baba sentiasa buat yang terbaik untuk Amani. Sejak dari itU Ridwanlah cinta pertamaku dan kami amat menyanyangi antara satu sama lain walaupun masih kecil. Sejarah hidup ku teramat pahit sehingga aku sentiasa mimpi buruk  semua ni bermula apabila ujian UPSR , disebabkan Along tamat bergraduasi aku tidak boleh ikut kerana esok merupakan kertas terakhir aku. Akhirnya aku tinggal dengan nenek sebelah ayahku. Pada malam tu nenek aku terpaksa pulang ke rumah mak saudaraku kerana mak saudaraku sedang sakit. Malam tu merupakan malam yang tak mungkin aku lupa sehingga aku mati. ‘Ateh boleh picitkan Pak Su? Pak Su sakit kepalah aku bangun dan memicit kepalanya tapi dia mula bertindak luar jangkaan aku,dia merentap baju tidur aku, dia mula mencium aku aku menangis ketakutan meraung dan minta tolong tapi guruh di luar lebih kuat. YA Allah aku baru berusia 12 tahun semasa itu? kenapa dia melayan aku seperti binatang? Selama 3 hari nenek tiada dia melayan aku seperti hamba seksnya. Aku tidak berdaya akhirnya aku daman panas pada keesokkan harinya pada siapa nak aku mengadu? Ayah ,ibu ,Ridwan? Aku takut dengan ugutan pak su,dia kata kalu aku beritahu orang lain dia akan tembak aku dengan senapangnya kerana dia seorang tentera, aku budak yang tak suci lagi budak hina yang telah hilang maruah diri.
            Aku tersedar lantas mengucap dan menunaikan solat subuh. Aku menangis lagi menangis kerana aku takut satu hari nanti kenangan silam aku akan diketahui oleh semua orang. Selesai solat subuh aku ke dapur untuk siapkan sarapan Mai dengan aku memang tak suka makan di luar, Mai bangun lalu memeluk aku dari belakang dia tahu aku menyembunyikan sesuatu daripadanya semalam.’Sya aku tahu kau sembunyikan sesuatu pada aku semalan? Kau kenal ke Ridwan?Taklah Mia aku memang pening kepala mungkin sebab banyak sangat memasak semalan. Mia percaya dengan kata aku dia terus bangun dan berangkat ke kerja. Aku terus mengikutinya kerana aku tumpangnya ke kerja kerana kereta ku rosak. Sampai di sekolah aku nampak Ayuni termenung, aku menghampirinya dan menggosok belakangnya .Cikgu Amani, Ayuni sedih sangat-sangat Ayuni rindu abah dan ibu . kenapa Dia ambik abah dengan ibu Ayuni kenapa cikgu?’Sayang Dia ambik abah dengan ibu Ayuni sebab Ibu dengan abah Ayuni orang baik,sepatutnya kalu Ayuni rindu dengan abah dan ibu Ayuni sedekahlah Al-Fatihah pada abah  dengan ibu baru ibu dengan abah Ayuni sentiasa mengingati Ayuni. Terima Kasih cikgu! Kata Ayuni kepadaku, tanpa sedar tindakan aku diperhatikan oleh Amirul dan tiba-tiba dia senyum sendiri.

            Tiba-tiba terasa rindu pada keluarga aku. Kejadian yang menimpa aku 10 tahun yang lalu semasa stpm membuatkan aku menetapkan keputusan untuk terus keluar daripada rumah itu. Tanpa khabar berita. Aku terasa jauh sekali dengan keluarga sendiri walaupun sudah bertahun semua ini berlaku tetepi kenangan itu seperti semalam baru aku mendengar percakapan baba dan ummi mengernai aku.’umminya baba tak sanggup tengok Amani terus menderita walaupun Amani bukan anak kita yang sebenar baba betul-betul sayang Amani, baba rasa berdosa kerana tak dapat lindungi Amani daripada adik baba, sekarang satu lagi dugaan buat dia kenapa ummi dia diduga sebegitu kuat baba tak sanggup,aku melihat baba menangis di bahu ummi’. Kemudian ummi pula berkata ‘ baba, ummi tahu Amani seorang budak yang tabah sentisa kuat hadapi semua ini’.

Aku terkejut aku ini bukan anak baba dengan ummi tapi nama baba sama nama binti aku Risya Amani binti Sharizal nama baba dalam ic cuma ejanya Syarizal patutlah selama ini along dengan angah sentiasa tegur aku mengejer nama baba salah. Aku baru sahaja balik dari hospital kerana sakit di rahim aku. Selepas kembali ke bilik aku berasa sangat sakit di rahim ku banyak darah keluar aku cuba menjerit nama ummi tiba-tiba aku berasa gelap disekelilingku. Aku cuba                                                                           
 buka mata aku lihat ummi menangis,’ummi kenapa menangis Amani tak mati lagi’. Ummi terus peluk aku,’Amani maafkan ummi kerana terpaksa buang rahim Amani’.’Apa ummi? Amani tak faham? Kenapa? sebab Amani bukan anak baba dengan ummi ke? Semenjak peristiwa itu ummi dengan aku tak pernah bercakap setiap kali ummi nak bercakap dengan aku pasti aku akan mengelak. Selepas sebulan aku dapat tawaran sambung belajar ke Singapura. Dengan hati yang berat pada tengah malam aku keluar daripada rumah meninggalkan kisah silamku bersama seorang diri ke Singapura sehingga berjumpa Maisara. Aku tidak mempunyai masalah kewangan kerana aku mendapat biasiswa.

Semua lelaki yang ingin berdampingi ku terpaksa aku menolak tawarannya kerana aku takut dan aku sedar sekiranya aku berdamping dengan lelaki ini bermakna aku pentingkan diri sendiri dan semua lelaki tak mahukan perempuan yang sudah tiada maruah diri dan tak mampu menyambungkan zuriat untuknya. Dalam kamus hidupku hanya seorang lelaki iaitu Ridwan. Cinta pertama dan terakhir.


BAB 2
Seperi biasa hari ini aku ke sekolah, tetapi aku datang lebih awal kerana perlu siapkan beberapa persedian untuk aktiviti hari guru hari ini. Sudah kebiasaan bagi hari-hari istimewa seperti ini pelajar sekolah Rendah Kebangsaan Paya Arau akan datang awal. Aku begitu sibuk dengan aktiviti hari ini sebagai guru kelas 3Amanah aku menerima pelbagai hadiah daripada anak muridku. Aktiviti sukan bermula dan perlawanan antara guru lelaki dengan bapa pelajar yang hadir suasana amat meriah dengan sorakan yang diberikan oleh penonoton tiba-tiba aku terpandang ke arah Amirul dan aku melihatnya tersenyum kearah aku. Aku biarkan sahaja semua ini berlaku tanpa sedar hati aku berbisik riang. Selepas tamat aktiviti hari guru hari ini aku melangkah ke kereta dan aku melihat Ayuni berada di tepi kereta aku. Aku tersenyum sungguh aku bahagia melihat Ayuni tersenyum, Ayuni berlari pada aku dan terus memeluk aku. Aku mendengar dia panggil aku mama atau mungkin aku tersilap , aku juga ternampak Amirul dan dia menghampiri aku. ‘cikgu ada kerja ke lepas ni’?’ Saya sedikit sibuk kerana malam ni saya nak menyambut hari kelahiran kawan saya’. Berbohong aku di dalam hati. ‘Emmm, kalu macam tu saya pulang dulu cikgu’.’ Ye. Ayuni balik hati-hati ye’.  Aku tahu apa yang bermain di hatimu Amirul tetapi maafkan aku kerana semua ini tak mungkin berlaku.

            Selepas penat seharian di sekolah aku membuka hadiah yang diberikan oleh anak muridku. Pelbagai-bagai hadiah, tetapi aku terpandang pada satu hadiah IKLAS daripada AMIRUL IKWAN kepada CIKGU CANTIK BIDADARI, aku buka bekas hadiah itu rupa-rupanya seuntas rantai. Aku terkilan tak mungkin aku menerima hadiah yang semahal ini. Semalaman aku tak dapat tidur memikirkan hadiah ini dan aku nekad akan memulangkan semula.  Pagi esoknya aku memanggil Ayuni untuk memulangkan hadiah tersebut tetapi Ayuni tak terima hadiah tersebut malah memberi nombor telefon Amirul. Semasa rehat aku mengambil tindakan untuk menelefon Amirul hati aku mula berdebar dan ‘Asalaimualaikum saya cikgu Amani saya nak pulangkan semula hadiah Encik ni saya tak berhak memilikinya’. ‘Takpa cikgu memang saya hadiahkan kepada cikgu iklas daripada saya’.’ Saya tak boleh ambik kerana saya jujur dengan kerja saya harap Encik boleh ambik semula rantai ini’. ‘kalau macam tu boleh tak cikgu hantar rumah saya petang ini lagi pun emak saya nak sangat berjumpa dengan cikgu kerana Ayuni selalu bercerita tentang cikgu’.Insyaallah saya akan datang. Selepas tamat waktu persekolahan aku menuju ke rumah Amirul seperti di beritahu olehnya. Aku memberi salam tapi tidak ada yang menjawab salam ku, aku berniat untuk pulang tetapi aku mendengar sesuatu jatuh dan meminta tolong aku berat hati melangkah melalui pintu dan aku mendengar suara meritih.

             Tiba-tiba aku mendengar orang meminta salam dan aku pergi untuk membuka pintu,aku terkejut kerana ada sekumpulan lelaki yang mengatakan aku telah ditangkap berkhaluat. Ya Allah apa yang telah aku lakukan. Aku meraung dan menangis memberitahu perkara sebenar bahawa aku Cuma menolong Amirul yang terjatuh di biliknya, aku tiada niat langsung. Tapi tiada siapa yang mendengar Amirul pula hanya senyap dan tidak berbunyi apa-apa malah membela dirinya. Aku takut dengan orang sekeliling aku sekali lagi maruah aku dihancurkan. Ayah Amirul merupakan seorang datuk yang mempunyai perniagaan yang besar dia memarahi Amirul dan minta Amirul bertanggungjawab tetapi aku tak nak Aku tak bersalah. Aku berteriak ‘Aku tak salah kenapa aku harus bersama dengan orang lelaki yang aku tak kenal’! Akhirnya Emak Amirul memelukku dan aku berasa nyaman berasa seperti berada dalam pelukan ummi dan aku akhirnya terpaksa akur dan malam itu.

            Sah!Sah! Dalam sekelip mata aku bergelar isteri dan seorang isteri kepada suami yang tak pernah kenal. Ya Allah aku hanya berserah kepada Mu. Datin Zulaika memeluk aku dan mengucapkan taniah, kami semua pulang dan aku meminta izin untuk pulang kerumahku walaupun ditegah oleh datin dan datuk tapi aku tetap berdegil dan aku beritahunya bahawa aku akan datang semula ke rumahnya. Dengan hati yang berat Amirul yang baru bergelar suami padaku menghantar aku pulang. Di dalam kereta suasana sunyi sepi tanpa sebarang percakapan dan akhirnya ‘abang mintak maaf dengan Amani abang betul-betul mintak maaf ‘ dan aku terus menangis tanpa sepatah perkataan keluar dari mulutku sehingga sampai ke rumah aku terus turun ke kereta tanpa menoleh belakang aku sedar bahawa dia juga kecewa. Aku pulang dan Mia melihat aku yang tengah menangis aku terus menceritakan apa yang berlaku pada ku hari ini kepadanya aku terus memeluknya selepas itu aku terus ke bilik air dan solat aku tak mahu terus hanyut dengan dugaan ini. Setelah solat aku berbaring di atas katil dan terus terlena.

            Aku cuba untuk bangun tetapi berat dan panas sekali badan aku, aku dengar Mia memandang aku tetapi aku semakin lemah dan mata aku terus tertutup. Aku cuba untuk membuka mata sekali lagi,dan aku terdengar suara menangis’sayang maafkan abang, abang yang bersalah kerana tak mempertahankan maruah sayang ‘ aku tahu itu suara Amirul dia memegang erat tangan aku tetapi apabila aku sedar aku merentap tangan aku dan aku tahu dia terkejut, apabila aku membuka mata aku melihat dia disisi aku dan datuk dan datin juga ada aku sedar aku berada di hospital aku terus menatap wajah comel disisiku Ayuni. Aku sedar semua mata memandang kearah ku dan tiba-tiba datin bersuara ‘ Amani sepatutnya pulang bersama kami Amani adalah tanggunjawab kami’, ‘tapi datin saya tak layak untuk hadir dalam keluarga datin saya tak layak’! Selepas itu datuk pula bersuara betul kata ibu kamu tu Amani bahawa kamu memang tanggunjawab kami jangan berdatuk dan datin sekarang ini kami ini ibu dan ayah kamu’.  Aku tidak berniat untuk berlawan lagi aku sedar bahawa Amirul telah menjadi suami aku dan aku akan berserah pada nasibku andai ini takdirnya aku terima.  Aku pulang ke rumah sewa untuk mengambil pakaian dan barang keperluan lain untuk bawa ke rumah baru ku.
            Aku sampai ke villa Ayuni yang dibina oleh datuk dan datin semperna kelahiran Ayuni katanya. Aku Cuma memandang rumah itu dengan kosong dan Ayuni pula sedang rancak bercerita dan apabila mereka ketawa aku juga ketawa. Datuk dan datin melayan aku dengan baik sekali selesai memugah barang Amirul menunjukkan biliknya pada ku. Aku takut andai sesuatu berlaku aku takut dia akan mengertahui masa silamku. Selepas siap berkemas Amirul mengajak aku berbual. Dia memberitahu bahawa dia faham andai aku belum bersedia dan sanggup untuk menunggu aku. Selepas itu aku turun ke ruang tamu dan menolong datin untuk menyediakan makanan tengah hari. Aku cuba memasak walaupun di halang datin.’ Ibu nak masak apa? Mirul tu suka makan kari ayam Amani tolong masakkan kari ayam ye, baik ibu’. Sedang sibuk memasak Ayuni datang memelukku dan memanggil aku mama. ‘ Mama, betul ke? Papa kata mama dah jadi mama Ayuni’? Ye sayang. Ayuni berlari sambil menjerit memanggil papanya. Tiba-tiba hati aku berasa bahagia, semasa makan aku berada di tepi Amirul hati ku berdebar tiba-tiba dia bersuara ‘ibu masak ke kari ni?kenapa mirul tak sedap ke?sedaplah ibu tapi rasa je yang lain sikit’. ‘Bukan ibu yang masak tapi isteri kamu yang masak’. Ooooo, lepas ni bolehla sayang masak selalu. Aku Cuma  mengaggup. Tiba –tiba ayah bersuara ‘ayah ingat nak buat kenduri untuk kau orang berdua ayah nak panggil kawan-kawan dan anak beranak nak kenalkan Amani kau orang tak kisah kan’? saya tak kisah saya ikut abang je hamper tersedak Amirul apabila aku memanggilnya abang, tiba-tiba datin bersuara’Amani tak ada saudara ke? Ada keluarga angkat tapi Amani tak tahu dia tinggal dekat mana hilang contact.

            Malam itu hanya aku dan dia berada di bilik, aku mula bersuara’Amani nak abang faham Amani bukan macam perempuan lain dan Amani takut Amani tak mampu nak beri kebahagian kepada abang dan berikan waktu untuk Amani untuk terima abang dan abang sanggup terima Amani yang tak tahu asal usul dan kisah silam Amani’? Amani abang terima Amani seadanya dan abang tak kisah masa lampau Amani kerana setiap orang mempunyai rahsia dan abang sanggup tunggu sehingga Amani jatuh cinta pada abang’. Malam itu aku tidur atas katil manakala dia pula atas sofa panjang timbul perassan bersalah padanya tetapi aku belum bersedia.
            Aku bangun pagi kerana mendengar seruan azan subuh aku memandang dia di sofa kosong? Aku melihat di hadapan katil dia sedang bersembahyang, tiba-tiba hatiku diserbu dosa ketika mendengar doanya’Ya Allah kau telah berikan jodoh yang terbaik untukku,andai ini jodohku kau kekalkanlah hingga hujung nyawaku,andai dia amanah mu kepadaku tanam lah cinta di dalam hatinya untukku’.Lantas aku bangun menuju ke kamar mandi mengambil wuduk dan selepas keluar aku masih melihat dia di di sejadah’sayang cepat pakai telekung kita sembahyang beriman’air mataku tak berhenti keluar aku tidak menyangka bahawa aku sudah bergelar isteri, selesai solat aku menyambut tangan yang dihulurkan olehnya aku,selepas siap aku pergi ke dapur untuk menolong bibik. Aku memasak nasi lemak sambal ikan bilis kata bibik Ayuni suka makan lauk itu. Selepas siap semuanya semua ahli keluarga turun untuk berserapan termasuklah Ayuni, berselera sungguh aku melihat dia makan sarapan yang aku masakkan. ‘Ayuni makan perlahan-lahan’,kataku’emm Amani tak kerja ke hari ini’, ‘tak ibu Amani ingat nak cuti 1 minggu nak tolong ibu untuk majlis nanti’.’ooo baguslah nanti boleh kita ke butik tempah pakaian kau pun sama Mirul ambik cuti jugak’. Selesai semua perkara unuk majlis aku ke luar dan meinta izin daripada suamiku untuk keluar bersama Ayuni,ibu hanya tersenyum aku tahu dia pun mahu menemani aku tapi aku belum bersedia.’ Mama Ayuni nak beli Bear besar boleh? Boleh sayang , tapi mama nak ke bank dahulu. Aku terkejut melihat jumlah wang yang terdapat dalam akaun bank Rm 400,000 buku bank ni dah lama aku tak kemas kini siapa yang masukkan duit ke dalam buku bank aku ni? Aku pulang disambut Amirul dengan senyuman manakala aku hanya memberikan senyuman yang hambar kepadanya.aku melangkah mask ke bilik dengan seribu kesedihan dan tanda tanya, adakah baba yang masukkan duit kerana akaun bank itu hanya aku, ummi dan baba sahaja yang menertahui, aku terlalu rindu kepada mereka berdua aku mendengar suara Ayuni memanggil aku lantas aku mengelap air mata dan menuju ke arah Ayuni.

BAB 3

            Petang ini akan diadakan majlis kesyukuran dan kenduri aruah untuk aruah ibu dan ayah Ayuni aku seperti patung yang bernyawa di tengah-tengah tetamu yang datang, mereka memandang aku sambil berbisik. Apabila bacaan yassin dimulakan aku mengertui bacaan yassin bagi perempuan begitu juga Amirul, aku memulakan dengan hati yang penuh tawaduk dan rendah diri kepada Allah S.W.T ibu yang berada di sebelahku seakan terkejut dengan apabila aku membaca surah Yassin begitu juga tetamu yang lain tetapi aku tidak mengendahkan kerana aku harus terus rendah diri dan benar-benar iklas untuk membaca surah yassin. Selepas bacaan Yassin aku disolekkan untuk majlis malam ini. Aku mengenakan baju pangantin warna biru lembut sesuai dengan warna kegemaran aku. Aku melihat tetamu di luar mulai penuh dan aku bersama Amirul turun bersama berpegang tangan,Amirul yang mengenakan taksedo begitu kacak di mata aku. Aku kepenatan banyak sekali tetamu yang dikenalkan oleh Amirul kepada ku. Setelah majlis selesai aku terus ke bilik air untuk mengambil air sembahyang aku solat dan bersyukur untuk segala nikmat yang diberikan olehnya.  Aku tahu bahawa aku berdosa kerana tidak menjalankkan tanggungjawabku sebagai seorang isteri, tapi aku takut kisah silam aku akan  terbongkar tanpa sedar air mata mengalir keluar, aku berdoa ke atasNYA  Tuhan yang memberi rahmat. Usai solat Amirul masuk ke kamar aku pura-pura tidur dan aku mendengar dia mengeluh Ya Allah berdosanya hamba  mu ini.
            Setelah  sudah solat subuh aku pergi ke dapur untuk menolong Mak mah membuat sarapan. Setelah siap di dapur,ibu datang dan menyuruh aku untuk mengejutkan Ayuni. Aku menuju ke bilik Ayuni tapi Ayuni tiada lantas aku masuk ke bilik sebelah biik Ayuni.’Ya Allah apa semua ini? Muka perempuan  itu mirip sekali aku, siapa dia ? kenapa suami aku juga ada dalam gambar itu? Ayuni bangun dan terus memeluk aku ‘mama jangan tinggalkan Ayuni lagi, Ayuni janji lepas ini Ayuni minum susu’.  Sungguh pilu aku mendengar rintihan Ayuni.,sayang mama janji tak akan tinggalkan Ayuni, mama sayangkan Ayuni’. Aku turun untuk bersarapan bersama Ayuni, wajah muram aku tak dapat aku sembunyikan ibu tahu aku tengah menangis di dalam hati aku cuba untuk mengawal air mataku tapi akhirnya tumpah juga di hadapan ibu. Aku bersyukur kerana pada masa itu ia belum turun untuk bersarapan aku menangis sekuat hatiku melepaskan apa yang terbuku pada ibu, lantas ibu memeluk aku,’ibu Amani tak layak untuk dia ibu Amani tak sanggup kecewakan hati Amirul bu, Amani tak nak terus berdosa kerana tak menjalankan tanggungjawab Amani sebagai seorang isteri tapi hati Amani memang betul-betul terkunci untuk orang lelaki ‘ tanpa sedar Amirul mendengar perbualan aku dan dia menangis.  Aku telah bertukar tempat kerja dan begitu juga Amani yang setia menemani aku. Walaupun perempuan dalam gambar masih menjadi tanda tanya, aku begitu menyanyangi Ayuni, betul- betul sayang padanya seperti anakku sendiri dan kami seperti mempunyai pertalian darah.

            ‘Ibu Am ingat nak pindah rumah, rumah  Am dah lama  siap Am ingat nak bawa Ayuni tinggal bersama Am rumah ini terlalu banyak memori untuk Ayuni dan Am rasa tak elok untuk Ayuni membesar ‘’tak elok untuk Am ke? Am takut ayah bocorkan rahsia Am? Am, Amani berhak tahu hal sebenar ibu tak sanggup tengok dia menderita’. ‘Apa yang ibu cakap ni? Am buat ni semua untuk Ayuni dan bukan untuk Am. Am nak mulakan hidup baru bersama isteri Am dan Ayuni, Am harap ibu dan ayah benarkan. Hari jumaat ni kami pindah ibu jangan risau nanti setiap hari Am dengan Amani  datang melawat ibu dan ayah’.’ Ibu tak kisah semua tu cukuplah kita siksa hidup Risya Sofia ibu begitu menyesal sebab ikut kata Am tak elok untuk menyiksa Amani untuk kebahagian kita. Ibu betul-betul kecewa bila tengok Amani menangis Am cukuplah,beritahulah hal yang sebenar pada Amani’. ‘tak ibu jangan masuk campur Insyalah Am akan beritahu semuanya suatu hari nanti apabila dia boleh menerima Am’. ‘Yelah Am kau ketua keluarga tapi ibu tak nak Amani menangis lagi’.Ye bu.

            ‘Sayang abang nak cakap sekejap,’’apa? ‘hari jumaat ni kita pindah abang dah aturkan semua kita hanya perlu bawak pakaian je. Saya ikut kata abang je.
            Besarnya rumah ni, kata aku di dalam hati lepas siap meletakkan semua barang aku naik ke tingkap atas dan aku lihat Amirul sedang tidur sambil memeluk Ayuni, aku berasa begitu terharu melihat mereka berdua. Apa patut aku buat? Aku tak akan pernah dapat memberikan Amirul anak malah aku merupakan perempuan yang sudah ternoda. Air mataku laju mengalir, aku hnya mampu bersera pada takdir. Aku melangkah masuk ke dapur untuk menyiapkankan makan tengah hari disebabkan sibuk mengemas kami lupa makan tengah hari. Aku mengeluakan udang kegemaran Ayuni dan daging untuk suamiku dari peti ais. Tengah sibuk memasak aku merasa ada orang memeluk aku nak saja aku menampar nya tapi aku sedar Ayuni sedang melihat kami, Amirul memeluk aku dengan erat aku cuba untuk melarikan diri tapi Amirul memelukku dengan  begitu kuat,akhirnya dia melepaskan pelukkannya aku tahu bahawa dia sedar aku tak senang dengan kejadian ini. Ayuni tidak berhenti memuji masakan aku begitu juga Amirul.

BAB 4
            Hujan yang turun membuat aku berhenti temenun, Ya Allh berdosakah aku tidak memenuhi permintaan suamiku? Sampai bila Ya Allah aku harus hidup dalam ketakutan seperti ini? Disebakan Amirul pulang lewat hari ini dan Ayuni tengah tidur tanpa sedar aku berada di tengah-tengah hujan di hadapan rumah aku. Aku menangis semahu ku tanpa sedar kereta suamiku memasuki halaman rumah dia tekejut melihaku, lantas dia keluar daripada kereta dan lantas memelukku. ‘kenapa sayang buat abang macam ni? Jangan terus siksa diri sayang abang tak nak sayang menyalahi diri sendiri atas apa yang berlaku’,’abang tak tahu apa-apa pun pasal saya abang tak layak untuk saya ramai lagi perempuan yang lebih baik dari Amani, Amani tak sanggup, Amani takut abang akan tinggal Amani sekiranya Amani tak seperti yang abang sangkakan’ kami meluahkan apa yang terbuku di dalam hati di tengah-tengah hujan, tiba –tiba dia menciumku dan mengankat ku masuk ke kamar aku pasrah apa yang berlaku selepas ini atas nama cinta aku serahkan semua yang aku miliki kepadanya. Aku bangun terdengar alunan azan subuh aku melihat disisi katil. Kosong? Ke mana dia menghilang? Adakah dia tahu bahawa dia bukan orang pertama yang menyentuhku? Aku turun ke bawah untuk mencarinya tapi kosong begitu juga keretanya aku cuba mencari Ayuni tapi Ayuni juga tak ada.Ya Allah dia dah lari selepas baru pertama kali kami bersama, hina sangat ke diriku ini Ya Allah.
‘Ayuni bangun !bangun! kenapa papa?  Mama mana? Kenapa mama tak ikut kita? Ayuni cikgu Amani bukan mama Ayuni,papa tersilap sayang, maafkan papa, tapi papa Ayuni nak mama. Apa yang aku lakukan ini adakah kerana ego lelaki aku terguris apabila aku dapat tahu yang isteri aku bukan seorang yang suci? Patutkah aku meninggalkan dia seorang diri padahal semua ini salahku. Aku pulang ke Villa Ayuni pada pukul 3 pagi ayah dan ibu melihat aku dengan pelbagai soalan tapi aku penat dan aku perlukan masa untuk berfikir.

            Selepas solat subuh aku menangis lagi aku tahu,sepatutnya aku dapat menyangka semua ini dan semua ini sememangnya silap aku. Selepas siap menulis surat aku keluar rumah yang pernah menjadi tempat bahagiaku, dengan kaki yang berat aku memilih untuk melanjutkan pelajaran di Korea, selama 2 minggu aku menunggu Amirul tanpa khabar berita amat menyakitkan jiwa dan perasaan aku dan aku nekad untuk membawa diri. Mai menghantar aku ke lapangan terbang aku melihatnya begitu berat untuk  meghantar aku,’Risya Amani binti Sharizal, siapa yang memanggilku? Suara seperti baba?. Aku berpusing dan sangkaan aku betul sememangnya baba. Baba memeluk dengan erat aku seperti patung aku dah tak sanggup mengeluarkan air mata. ‘Sayang maafkan baba kerana tak dapat nak lindungi Sya’.’Baba Sya tak pernah salahkan baba cuma Sya rasa Sya tak sepatutnya hadir dalam keluarga baba sya tahu semuanya baba Sya nak keluar daripada Malaysia baba, terlalu banyak kenangan pahit di sini’, ‘tapi Sya baba baru berjumpa dengan Sya ummi betul-betul rindukan Sya, baba insyallah kalu sekiranya kita ada jodoh lagi kita akan berjumpa lagi, baba kalu baba nak bercakap dengan Sya lagi baba datanglah korea , Sya mintak maaf baba Sya dah lewat kirim salam sayang buat ummi dan yang lain. Mai janji dengan aku jangan beritahu Amirul aku berada korea. Baba Sya pergi dulu, dengan langkah yang berat membawa hati yang teralu hancur aku berharap apabila di sana ada sinar bahagia menanti aku.

BAB 5

Selepas sebulan di Korea aku begitu tenang tapi ada sesuatu yang menggangu aku, sudah sebulan haid  aku datang lambat. ‘ibu dah masuk sebulan Am sentiasa muntah-muntah kenapa bu? Am pergi hospital doc  tak kata apa-apa. Aku melihat ibu menangis, bu kenapa menangis? Am, Amani mengandung sebab tu Am yang kene alahan bukan Amani, Am bawak Amani balik tak patut Am siksa Amani macam itu Am tak tahu betapa siksanya mengandung seorang diri.
Saya dekat mana ni? Sorry miss can I met you husband? No, I don’t have one, but miss you are pregnant. Ya Allah apa lagi kau duga aku,setelah pulang daripada hospital dangjon aku mengambil keputusan untuk menelefon Mai, ‘Mai aku tak tahu cerita yang nak aku sampaikan ni sedih atau berita gembira, tolong aku Mai ,aku,aku, mengandung ‘!’kau biar betul Sya? Bukan rahim kau dah di  buang ke? ‘Mai aku betul-betul buntu, aku sedih sangat-sangat semalan makhamah syariah telefon aku Amirul dah ceraikan aku’. Ya Allah Sya kau bertenang dulu malam ni jugak aku terbang korea.

Aku terdengar orang memberi salam, mest Mai kataku di dalam hati.Terkejut aku melihat ummi, baba, along dan angah berada di hadapan rumah, aku sewa sebuah rumah  yang berhampiran dengan tempat aku belajar aku memeluk ummi dan ummi memeluk aku dengan erat sekali tiba-tiba ummi merenggangkan pelukan dan menangis,’Amani dah mengandung berapa bulan sayang? Baba dan yang lain begitu terkejut tapi mereka semua begitu tenang dan tidak menuduh aku melulu, ummi, baba jemput masuk dulu dekat luar ni sejuklah, selepas itu aku menceritakan semua yang terjadi padaku pada baba dan ummi dan sekali lagi baba dan ummi menangis. Sya baba begitu berdosa dengan ayah kau sebab tak dapat lindungi kau Sya.’baba ayah Sya masih hidup? Tak sayang di meninggal dunia masa Sya berusia 2 bulan dan  ibu Sya masih hidup Datuk Syakira yang  Sya jadikan idola adalah ibu kandung Sya.’ Tapi kenapa sebelum ini baba tak pernah beritahu yang Sya masih ada ibu? Sya ibu Sya tak kenal Sya sebab itu  dia tak pernah datang nak ambik sya selepas aruah ayah sya meninggal dunia, sebab dendam dia dan aruah ayah terpaksa terpisah’.’ dendam apa baba? Sya ayah sya tu anak orang kaya manakala ibu sya pulak orng biasa sahaja tapi disebabkan kebijaksanaan ibu sya ,aruah datuk dan nenek sya berkenang dengan ibu sya tapi ayah sya dah ada pilihan hati iaitu datin zulaika’, maksud baba ibu Amirul ‘? ‘Ya sayang, baba kawan baik datin Zulaika dengan ayah sya manakala ummi kawan baik ibu sya, pada mula perkhawinan dia orang sangat-sangat tak bahagia sehingga Ayah  sya dihantar ke luar Negara dan ibu sya jaga terpaksa ikut dekat sana dia orang tak kenal sesiapa jadi terpaksa bergantung antara satu sama lain, dekat situ lahir rasa cinta tapi semua tu tak lama selepas ayah dan ibu Sya balik   ke Malaysia tapi ada orang dengkikan mereka ayah Sya ditangkap berduan dengan seorang perempuan dan semasa ibu Sha melahirkan Sya ayah sya tiada disisi ibu sya .Berjaya melahirkan bayi perempuan kembar perempuan yang diberi nama RISYA AMANI dan RISYA SOFIA disebabkan ibu terlalu sedih dengan perbuatan ayah sya dia bawak sya dengan sofia lari ke rumah baba , semasa dalam perjalanan ke rumah baba Sofia diculik dan ibu sya dipukul hingga hilang ingatan ,cuma sya yang terselamat dan  ayah sya terlalu bersalah dan bunuh diri ayah sya pernah berpesan supaya baba jaga sya dan jangan dekatkan sya dengan ibu sya ayah sya nak ibu sya mulakan hidup baru kerana dia betul-betul rasa bersalah,percaya lah pada baba, baba dan aruah ayah sya nak yang terbaik buat sya’. ‘tapi baba kenapa aruah ayah bunuh diri kenapa di tak jaga sya sendiri? Sayang cinta itu buta, baba yakin bahawa suatu hari nanti akan terjawab juga kenapa semua ni berlaku dan sekiranya sya nak tahu perkara yang sebenar sya pergilah villa Risya di Damansara.Maksud baba rumah yang bersebelahan dengan rumah villa Ayuni? Ye sayang aruah ayah sya bina semperna ibu sya yang mengandungkan sya tapi rumah tu hanya didiami oleh sya dan ayah sya sahaja tu pun tak lama selama sebulan je, dan satu lagi risya  cooperation adalah milik Sya,baba cume pemegang amanah baba nak Sya balik dan ambik alih syarikat ni, baba tak sanggup nak tengok Sya besarkan anak Sya seorang diri  di Negara orang ni.
Setelah 3 hari bersama keluarga aku di korea kami semua pulang ke Kuala Terengganu, aku begitu rindu pada adik-adik aku iaitu Sharul dan Shamimi aku di sambut pulang dengan gembira bilik aku masih seperti dulu kata baba ummi tak benarkan sesiapa sentuh bilik tu. Aku masuk ke bilik baba’ baba bukan hari tu ummi kata rahim Amani kene buang?Tak sayang cuma ketumbuhan tu saje yang dibuang. Oooo,patutlah’.’Sya baba nak Sya belajar pasal syarikat dengan abang  long, baik baba.
‘Assalaimuualaikum semua selaku pemegang jawatan pemangku sementara ceo saya nak perkenalkan ceo baru syarikat ini iaitu Puan Risya Amani binti Sharizal yang akan bekerja mulai hari ini’.’Assalamualaikum semua seperti yang diberitahu tadi saya Risya Amani dan awak semua boleh panggil saya puan Sya dan saya mengharapkan 100% sokongan daripada anda semua. Aku memulakan kerja di hari pertamaku dengan membawa kandungan yang berusia 3 bulan, mungkin mereka semua tertanya-tanya tapi aku sedar bahawa ridwan juga bekerja di syarikat aku.  Hari ni aku ada temu janji dengan mai rindunya aku padanya. Aku berjanji untuk berjumpanya di warung nasi ayam di pantai batu buruk  setelah lima minit menung aku mendengar ada suara budak memanggil mama kepada ku,Ayuni! Ayuni datang dan memelukku sambil menangis ‘mama janganlah tinggalkan Ayuni lagi, Ayuni janji tak akan nakal lagi, dari jauh aku melihat Amirul, lantas aku bangun dan meninggalkan  Ayuni yang sedang mengejar aku, tanpa menoleh ke belakang aku masuk kereta dan pulang ke rumah, sampai ke rumah aku mengucikan diriku ke dalam bilik , aku menangis semahunya dan tiba-tiba aku berasa gelap dan perut aku berasa terlalu sakit.

BAB 7

Apabila aku sedar aku tahu,aku berada di hospital, aku kenal suara yang merintih dan memegang tangan aku,’sayang  maafkan abang ,abang tak patut sia-siakan hidup sayang padahal abang yang tergila-gilakan sayang, andai abang tak rancang semua ni pasti tak berlaku?’Rancang apa yang Amirul maksudkan? ‘Abang ingat sayang dengan Sofia sama tapi abang silap abang dikaburi dengan cinta palsu dan hasutan syaitan sehingga sanggup memerangkap sayang’.’Sofia’? Aku bangun dan merentap tangannya, kenapa dia sanggup menyakitkan hatiku? ‘Pergi!Pergi! Aku tak mahu lihat muka kamu yang jijik tu’.’ Sayang maafkan abang’. ‘Ummi tolong Sya, Sya tak mahu lihat muka dia’,tiba-tiba doc datang dan ‘ Encik keadaan isteri encik tak stabil,saya harap encik boleh bagi dia masa dan tolong segera keluar daripada wad ini dan begitu juga semua ahli keluarga yang lain biarkan pesakit rehat’. Selepas semua ahli keluarga aku keluar doc datang ‘Puan penyakit puan dan peringkat teruk, adakah puan masih nak kandungkan anak ini’?’Saya Cuma ada dia doc, sejak berada di Korea lagi saya dah tahu bahawa penyakit buah pinggan saya dah teruk tapi apa makna saya hidup kalau saya tak boleh sambung zuriat saya sendiri saya akan jaga kandungan ini sebaik mungkin’. Mai datang melawat aku petang itu,’Mai kau boleh tak ke Villa Risya dan ambik semua dokumen dan diari ayah aku dalam bilik utama, aku perlukan satu kepastian’. Boleh Sya tapi adakah kau nak teruskan kandungan ni? ‘Ya Sya, selepas ni  aku nak ikut kau ke Kanada, aku nak habiskan masa aku di sana, aku berharap sangat kau boleh jaga aku.” Sudah tentu Sya kau tak perlu risau, kau dah boleh keluar wad kan ? Aku dah uruskan semua bil hospital seperti yang kau suruh’. ‘Kau pergi ambik barang dulu dekat villa, selepas tu kita gerak ke Cameron Highland’, sepanjang perjalanan ke pahang aku senyap sahaja aku mengambil keputusan untuk membaca diari aruah ayah.
12 Januari, Aku begitu teruja bila aku melihat dia  cuba memikat  dengan masakannya, ohhhhhh indahnya cinta  yang halal ini, aku tak mungkin dapat berpisah lagi dengan  dia Ya Allah.
13Febuari aku berada di negara orang bersama dia, hatiku begitu gembira kerana aku sentiasa  bersamanya, tapi  kenapa Zulaika masih mengganguku padahal aku dah tak ada perasaan dan dia pun dah berkhawin aku tak sanggup nak lukakan hati dia. Syakira, sayangku,abang terlalu menyanyangimu lebih daripada hidup abang, dan tak mungkin abang sanggup berpisah daripada sayang.
14 febuari, ayah nak aku pulang,tapi aku takut bila aku pulang sesuatu akan menimpaku dan keluargaku. Sya dah mengandung 1 bulan apa patut aku buat?
Tapi kenapa ayah seperti tahu sesuatu akan berlaku keluarga aku? Aku berhenti membaca kerana aku sudah sampai ke hotel, Mai datang di sini kerana dia menghadiri khusus selama seminggu untuk latihan apabila ke Kanada nanti. Selepas masuk ke bilik aku mandi dan bersihkan diri dan solat aku begitu penat dan perut aku sakit dengan tiba-tiba aku merangkap ke atas katil Mai pulak tiada dalam bilik sebab berjumpa dengan kawannya, aku seorang diri dalam bilik Ya Allah sakitnya,aku menangis kesakitan dan tanpa sedar aku pengsan dan bila aku sedar Mai menampar-nampar pipi aku,’Sya kau ok tak ni’?’aku tak apa-apa, aku penat je, aku tak mahu ke hospital kerana aku mahu apa yang berlaku seterusnya pada keluarga aku. Aku membuka diari dan membaca muka surat seterusnya.

4 /10-akhirnya aku pulang jugak , aku tahu dari jauh aku dapat lihat dia ? kenapa dia masih menggangu aku? Aku betul-betul tertekan bukan ke dia dah masuk hospital sakit jiwa? Amira Tania! Nama yang pernah bertahta  di hatiku tapi semuanya musnah apabila dia mulai alami masalah jiwa selepas di paksa khawin oleh ahli keluaganya.
14 /10- Amira nak berjumpa dengan aku , tapi kenapa dekat rumah dia? Aku tak nak lalu aku ajak  Syarizal teman aku, aku sampai ke rumahnya berdua lalu dia memberi kami minum dan tiba- tiba aku berasa kepala aku berat, apabila aku sedar aku berbogel dan tengah berpelukan dengan Amira. Ya Allah, tiba-tiba ada orang mengantuk pintu rumah dan  mengatakan  aku ditangkap basah.
16/10-sudah 2 hari aku tak pulang ke rumah  Sya sentiasa menelefon aku,aku begitu bersalah kepadanya aku meninggalkanya seorang diri di rumah, aku tahu dia dah tahu semua ini.
18/10-Alhamdurilah akhirnya aku dan menjadi ayah, tapi aku malu nak berdepan dengan dia, biarlah dia berada di samping keluarga ku dulu sebelum aku mendapat kekuatan semula untuk berdepan dengannya.
22/10- cantik dan comel puteri-puteri ayah, ayah nak mintak maaf ayah tak berada di sisi ibu semasa Sofia dan Amani nak datang ke dunia ni. Maafkan ayah sayang. Hari ini adalah hari pernikahan aku dengan Amira aku tak sanggup lukakan hati Sya tapi aku tak tahan dengan ugutan Amira yang mengugut aku  nak menyebarkan semua gambar lucah kami , aku tersempit. Ya Allah kau berilah jalan yang benar kepadaku.
25/10- Aku tak sangka Zulaika pun terlibat tapi kenapa dia nak musnahkan rumah tangga aku? Aku tahu penyakit Amira semakin serius aku selalu tengok dia bercakap seorang dan bermain pisau, aku takut dia apa-apakan keluarga aku.
31/10- Semua ini salah aku, kemana sofia menghilang? Ya Allah anak-anak ini tak berdosa, puas aku mencari sofia dan Amira tapi tiada ,adakah Amira yang menculik Sofia? Aku begitu takut berada dalam rumah ini,aku pernah melihat Amira pegang botol racun dan menuangnya ke dalam sinki. Aku betul-betul berhati.
2/11- Ahirnya Sya sedar daripada koma dan dia hilang ingatan, mungkin ini jalan yang terbaik buat dia aku menbawa Amani tinggal bersamaku  dan sekiranya sesuatu berlaku akan  terjadi padaku  Amani aku serahkan kepada Syarizal bukan kerana dia sahabat ku tetapi nama nya juga sama sepertiku, aku merasakan waktu aku semakin hampir.
Berita Harian-Bunuh diri dengan meminum racun tikus.
            Aku membaca surat khabar itu dengan teliti,aku tahu ayah mati bukan kerana bunuh diri tetapi kerana terminum air di dapur, aku cuba mencari lagi barang di dalam kotak dan aku melihat gambar dan sepucuk surat, gambar yang Ayah ceritakan sebelum ini,aku membuka surat itu.
Kehadapan Risya Amani,
Adik,walaupun  kita tak pernah jumpa tapi akak tahu,suatu hari nanti pasti kita akan berjumpa dan adik akan datang ke Villa ini untuk mencari jawapan, dik akak buat silap dengan mencintai anak Datin Zulaika akak betul-betul tak sangka bahawa mak mentua akak pun terlibat sama, akak tak sanggup nak teruskan hubungan ini,selama 20 tahun akak menderita dengan ibu Amira yang membela akak, wajah kita yang sama dengan ibu, akak sentiasa kena siksa dik, adik apa yang terjadi masa adik umur 12 tahun? Hati akak bersiksa begitu sakit sehingga akak deman panas seminggu, akak cuba cari adik di rumah Pak cik Rizal tapi pak cik kata adik dah lari? Apa yang berlaku dik? Adakah adik juga hidup tersiksa? Adik akak mengandung, kalau sesuatu yang berlaku pada akak dan adik baca surat ini akak nak adik ambik anak akak dan jaga dia macam anak adik, suami akak curang dengan akak, akak dan siapkan surat tuntut cerai tolong doakan kakak ye. Memang ini lara wanita yang kita lalui, akak harap adik sentiasa tabah dan sabar hadapi semua lara ini.
                                                                                                   
                                                                                               Yang benar
                                                                                    risya sofia sharizal iskandar
            Aku nekad yang aku akan menutut hak perjagaan ke atas ke atas Ayuni, walaupun apa yang terjadi. Selepas seminggu berada di sini aku semakin kuat untuk menghadapi realiti ini. Aku perlu melengkapkan diri aku untuk mengambil Ayuni daripada mereka yang telah meruntuhkan keluargaku. Sekali lagi aku berada di hadapan villa ini, aku masuk ke villa ini mia berlari memelukku begitu juga ibu mertuaku tetapi tak mungkin aku akan menerima semua itu, Amirul tersenyum melihat aku,tetapi aku tak membalas semua senyuman itu. ‘Assalaimualaikum Datin, saya Mohd Ramli,peguam kepada puan Risya Amani’.’Apa?peguam! ‘Tujuan kami datang sebenarnya nak ambik hak penjagaan pada Ayuni’. ‘Tapi kenapa Amani buat macan ini dekat ibu? Amani tak berhak pada Ayuni sebab Amani bukan darah daging kamu’. Terima kasih datin sebab tunjukkan warna sebenar datin, tak perlu berlakon datin, mia ni anak saudara saya malah wasiat terakhir aruah nak saya menjaga Ayuni, cukuplah datin musnahkan hidup kami sekelurga jangan nak hancurkan hidup mia pulak lepas ini’.’Amani! Apa yang kau merepek ini? Kenapa kau kurang ajar dengan ibu?’ Maafkan saya Encik Amirul, dia ibu encik bukan ibu saya, datin saya tingalkan salinan surat ini sebagai bukti dan saya dah bertolak ansur dengan kamu sekeluarga dengan tak membawa semua ini ke makhamah, halalkan semua makan minum saya selama ini dan ini cek atas semua yang encik Amirul dan datin bagi saya kalau datin rasa tak cukup sila berhubung dengan peguam saya dan satu lagi malam ini kawan saya akan datang dan ambik semua barang kakak saya dirumah ini, dia tak layak hidup dalam rumah pemusnah keluarga dia dan kau orang semua tak berhak atas mia dan semua milik Risya Sofia dan Risya Amani, sebagaimana datin melukan hati aruah ayah,anak sulong datin menduakan kakak saya yang tengah mengandung dan kau Amirul lelaki yang paling dayus yang pernah aku jumpa sanggup kau rancang semua ni sehingga aku tertangkap dengan kau dan kau biarkan aku seorang diri seperti binatang yang tiada harga diri selepas pertama kali menyentuhku. Kau tak perlu risau dan tak perlu lari lagi,aku akan hantar surat tuntut cerai daripada kau, saya tak nak datin sekeluarga mengangu kami sekeluarga lagi kalu tidak saya akan melamporkan semua ini kepada polis.’ Amani maafkan abang, jangan tinggalkan abang’. Kata Amirul sambil meraung tapi hatiku betul-betul beku padanya,aku melangkah pergi membawa Ayuni, kereta meluncur laju dan air mata aku turun sama laju dengan kelajuan kereta.


BAB 8

            ‘Terima kasih untuk semuanya baba, Sya tak akan lupakan jasa baik baba sampai bila-bila, ummi Sya pergi dulu halalkan semua makan dan minum Sya’. ‘Sya walau apa pun yang terjadi Sya  tetap anak baba dengan ummi, baba harap Sya jaga diri Sya dan kandungan Sya’.’ Baba Sya pergi dulu,doakan keselamatan kami bertiga, ada apa-apa nanti Sya suruh Mai telefon’. Aku membawa diri ke negara orang dengan luka yang seribu, ‘Ayuni tengok apa tu sayang’? ‘Amani tunggu papa, mama kenapa papa tak ikut’? ‘Sayang, sekarang ini cuma ada Ayuni,mama dan baby, Ayuni tentu fahamkan sayang?’Ayuni nak ikut mama, Ayuni tak nak lihat mama nangis lagi, Ayuni dan janji dengan papa yang nak jaga baby dengan mama’.

            Suasana sejuk di Kanada begitu menyenangkan jiwa,walaupun baru sebulan di sini keadaan kesihatan aku semakin teruk, Ayuni begitu setia berada disisi aku, selepas dia balik sekolah dia sentiasa memastikan aku memakan ubat yang disediakan olehnya, badan aku bertambah lesu kandungan yang   bulan ke 5 langsung tak memberi masalah kepada ku tetapi penyakit aku semakin teruk, kesian aku melihat Mai yang terpaksa menjaga aku dan Ayuni. ‘Sya pulang lah ke Malaysia aku tak sanggup lihat menderita seperti ini seorang diri’,’Mai dah nasib aku,aku kena tabah dan bersabar menghadapi lara ini, Ayuni perlukan aku,terlalu banyak luka di Malaysia aku tak mampu nak hadapi semua kenyataan ini,bagi aku Malaysia Cuma satu tempat persinggahan yang terlalu banyak memberi kesan luka kepada aku’.

            ‘Salam pak cik, saya Mai kawan Sya,saya nak beritahu penyakit Sya dah di tahap kriktikal saya dah tak sanggup dia menderita seorang diri disini, saya harap pak cik boleh datang dan ajak Amirul juga untuk berbincang pasal kandungan Sya’, pak cik tak tahu pun Sya ada penyakit,sekarang juga pak cik bersiap pergi dekat kamu Mia, pak cik harap sementara itu kamu boleh menjaga Sha bagi pihak pak cik’.’Papa, bila papa nak datang sini? Mama sakit, setiap hari Yuni bagi mama makan ubat tapi penyakit mama tak sembuh, kesian dekat baby mama lemah sangat-sangat’,’sayang mama sakit apa’?Yuni tak tahu, tapi mama selalu pergi hospital dengan aunty Mia, mama jugak selalu menangis, papa datanglah sini pujuk mama, Ayuni tak sanggup lihat mama macam ni, papa mintak maaflah dari mama,setiap malam dari tidur Ayuni dengar mama panggil nama papa, kenapa kita tak boleh jadi macam keluarga yang dulu?Ayuni rindu papa,nenek dan datuk kenapa papa sanggup sakitkan hati mama? Mama marah papa tinggal mama ke’?’Sayang semua ni salah papa, papa yang lukakan hati mama, papa janji akan bawa mama pulang,begitu juga Ayuni, papa harap Ayuni boleh jaga mama sementara papa ke sana’.’ Baik papa’.

            Suasana sejuk dan berubah menjadi musin bunga, baba dan ummi datang aku langsung tak keluar sepanjang 3 bulan ini aku lari dari rumah mia dan menetap di rumah seorang perempuan Malaysia yang aku berjumpa semasa di hospital, umurnya lingkungan 59 dan aku memanggilnya ibu, dialah yang menjagaku sepanjang 3bulan yang lalu sehingga sekarang selepas peristiwa itu berlaku’Sya baba nak Sya balik ke Malaysia,dekat Malaysia ada baba dan ummi untuk jaga Sya, Sya tak perlu kandungan ini kami semua lebih sayangkan Sya pada kandungan Sya’. Abang pun sama Sya, yang paling penting kesihatan Sya bukan kandungan itu, kita perlu selamatkan apa yang penting terlebih dahulu’.’Apa baba cakap ni? Ini anak Sya, Sya tak perlukan sesiapa untuk menyoalkannya, selama 5 bulan Sya bawak kandungan ni tapi semua orang sekarang ni nak bunuh anak Sya.Kenapa? Apa dosa yang anak Sya buat pada kamu semua, aku tak sangka Mai kau beritahu dia orang kalu kau dah tak larat jaga aku, beritahu je aku boleh pergi,kau Encik Amirul kau siapa nak bunuh anak aku,kau tak berhak nak buat keputusan ini tanda cinta aku pada seorang suami yang dayus, aku betul-betul sayangkan kandungan ini, aku harap tiada siapa yang dapat halang aku’.’Tapi Sya,Sya perlukan rawatan kemoterapi’,Sya tak perlu semua itu, baba tolonglah faham Sya,selama ini Sya yang buat keputusan untuk hidup Sya,bukan niat Sya nak sakitkan hati baba tapi baba juga punya anak macam mana kalu ada orang nak bunuh anak baba tapi biarkan baba hidup, tolonglah jangan gangu Sya, Sya bahagia dengan hidup Sya.

            Selepas kejadian itu, sekali lagi aku lari rumah dan berjumpa dengan ibu, kata ibu wajah aku sama dengan majikannya, ibu merupakan orang gaji di sebuah villa di Kanada, aku berada di sini atas dasar kasihan ibu, masuk bulan ke9 kandungan aku, penyakit aku semakin parah sekarang aku bergerak dengan kerusi roda,ke mana sahaja aku pergi ibulah yang menemani aku.’Ibu kalau Sya meninggal dunia,ibu tolong serahkan anak Sya pada ibu kandung Sya, Sya Cuma ada dia dalam dunia ni walaupun dia tak pernah mengenali Sya, Sya tak nak anak Sya berada di bawah jagaan suami Sya,cukuplah dia sakiti Sya selama ini,anak ni anak Sya bukan anak dia, ibu, sya betul-betul letih’.’Sayang berehatlah ibu kena tunggu majikan ibu,sebab dia datang ke Kanada hari ni, Sya jangan bimbang tiada apa yang akan berlaku pada Sya,rehatlah sayang.
            ‘Puan wajah dia sama sangat dengan wajah puan semasa muda, jangan-jangan dia anak puan yang hilang dulu?’Apa nama dia mak jah?’Tak silap saya Risya Amani’.’Ya Allah Risya? Anak aku, tapi kenapa kau jumpa aku dengan dia dalam keadaan seperti ini? Mak jah mana dia,saya nak jumpa dia.’Puan dia tak sihat sekarang dia ada penyakit buah pinggan tahap kritikal dan tengah mengandung,dia tengah tidur dalam bilik tetamu’. ‘Sayang bangun mama datang ni, Ya Allah kenapa abang sanggup pisahkan Sya dengan anak Sya?Tengok bang berapa menderitanya anak kita, terlalu banyak dosa mama pada Sya dengan sofia mama tak pernah jalankan tanggungjawab bebagai ibu’. ‘Mama? Datuk !’Sya mama tahu semua dah ingatan mama dah pulih, maafkan mama sayang kerana biarkan sayang menderita.’Mama sejak dari dulu lagi Sya terlalu tertanya-tanya kenapa mak dengan ayah Sya tak jaga Sya, mama Sya sakit’. Aku menangis semahunya dalam pelukan mama, buat pertama kali aku berasa nyaman dan selamat.








BAB 9

            Hampir 5 tahun aku berada di negara asing, akhirnya aku mengambil keputusan untuk pulang. Mama memberi ku kekuatan untuk pulang, aku rindu pada walid dan ummi. Aku ingin mengambil semula hak aku iaitu amani, aku tahu aku tinggalkan dia hari tu, tapi sekarang dia dah berumur 16, mungkin ini lah masanya aku menceritakan semua yang benar.
            ‘Damia hanna jangan berlari sayang, nanti jatuh. Mama adik nak jumpa tok ma. Tok ma ada di rumah sayang, mama nak ambik bagasi dahulu, nanti kita pergi ke rumah tok ma.  Tak banyak yang berubah sepanjang 5 tahun ini. Sampai di rumah, aku biarkan damia bermain dengan tok manya. Aku pula sibuk merancang strategi bagi mendapatkan hak perjagaan ayuni. Aku perlu kuat. Aku tahu aku pentingkan diri kerana baru sekarang hadir dalam hidup ayuni. Pada mulanya aku tak nak membawa ke makhamah tetapi disebabkan mereka tidak membernarkan mama berjumpa dengan ayuni, kami terpaksa melakukannya.
            Selepas pulang ke Malaysia aku menguruskan syarikat mama, disebabkan syarikat risya aku serahkan pada baba, ini memudahkan aku menguruskan syarikat mama. Hari ini adalah hari pertama perbicaraan mengernai hak penjagaan ayuni. Dari jauh aku melihat ayuni, lantas aku berlari dan memeluknya. Ayuni, ni mama sayang. Mama ? mama saya dah lama mati. Mak cik ni siapa? Ya Allah, Ayuni, ni mama sayang. Aku pandang mukanya, begitu kurus dan cengkung seperti disiksa. Mukanya persis muka aku masa berusia 16 tahun. Akhirnya perbincangan pertama dimulakan dan di tangguhkan dalam masa 2 minggu lagi. Aku yakin, aku akan mendapat hak penjagaan terhadap Ayuni. Di luar makhamah, aku melihat amirul sedang menantiku di tepi kereta. Kenapa amani buat abang  macam ni? Abang tak dapat teruskan semua ni tanpa amani, abang nak jumapa anak abang, damia hanna. Encik amirul ubah sikap awak, kalau awak berhenti gangu saya, saya akan beri awak berjumpa dengan damia hanna. Tapi serahkan ayuni kepada saya, awak tidak berhak padanya. Awak kena ingat bahawa awak dan keluarga awak yang musnahkan hidup saya sekeluarga, saya tak mungkin bersama awak, saya pulang ke Malaysia hanya kerana satu iaitu, ayuni. Ingat amani saya tak akan serahkan ayuni kepada awak, tak akan pernah.  Selagi awak tak bersama saya. Saya tak akan pernah serahkan  ayuni kepada awak. Amirul, awak kena ingat saya dan mama saya juga, berhak ke atas ayuni. Tidak! Saya tak akan serahkan ayuni kepada awak, tidak akan pernah berlaku. Ayuni milik saya! Amirul berlari dengan muka marah, melihat keadaannya yang tidak terurus menakutkan saya. Dari jauh aku melihat amirul menarik tangan ayuni dengan kuat, dan ayuni melihat ke arahku dengan wajah yang sedih.
            Amirul tidak berhenti menggangu aku. Aku perlukan ayuni dalam hidupku. Aku harus memenuhi segala wasiat sofia. Amirul melenting lagi, kali ini kerana syarikatnya kalah untuk mendapatkan projek dan projek itu berjaya diperoleh oleh syarikatku . kami bersaing dengan segala perkara, disebabkan projek syarikatnya banyak ditarik pelanggan, syarikat nya mengalami kerugian. Baru – baru ini aku mendengar bahawa syarikatnya bakal disita, begitu juga dengan segala hartanya. Mugkin ini masa yang sesuai untuk mengambil ayuni dengannya.



Bab 10

            ‘Dengan ini, saya memberi hak penjagaan Ayuni aina binti ahmad aiman kepada puan risya amani, dengan ini makhamah bersurai. Ya Allah. Aku sujud syukur kepadamu Ya Allah. Mama memelukku dengan mengalirkan air mata, akhirnya ayuni menjadi milik kami. Ayuni, ini nenek ayuni, mama ibu ayuni. Ayuni boleh panggil tok ma. Kenapa sekarang ayuni dah ada keluarga ? bukan papa, datuk dengan wan sahaja keluarga ayuni? Kenapa selama ini, mama menghilang? Kenapa mama tinggalkan ayuni? Sayang , mama bukan sengaja tinggalkan ayuni, mama sakit. Mama sayangkan ayuni, tak mungkin mama akan tinggalkan ayuni lagi. Ayuni menangis sepuasnya dalam pelukkanku. Damia hanna, mari sayang, mama nak kenalkan sayang dengan kak ayuni. Ayuni , ini adik ayuni, anak mama . Damia hanna , ini along, kakak damia. Along ! terus damia memeluk ayuni, aku gembira dengan semua ini. Akhirnya aku mendapat memenuhi permintaan sofia. Malam itu , aku pergi mengintai ayuni di dalam biliknya, dan aku melihat dia seperti dalam ketakutan, lantas aku pergi menghampirinya dan memeluknya, bajunya basah kerana peluh. Aku mendengar dia mengatakan sesuatu, papa maafkan ayuni, ayuni janji tak buat lagi. Aku menangis lagi, apa yang telah kau lakukan pada ayuni, amirul! Tanpa sedar aku terlelap di dalam bilik ayuni disisinya.
            Mama, janji jangan tinggalkan ayuni. Ayuni tak nak balik ke rumah papa. Aku membuka mata dan aku melihat muka ayuni menghadap aku, aku nampak sisa air mata berada di matanya. Sayang, mama janji tak akan tinggalkan ayuni lagi. Petang ni kita akan pergi bercuti, sama dengan tok ma dan damia. Ayuni bersiap ye. Mama nak turun solat. Mama boleh ayuni solat dengan mama. ya sayang, cepat waktu subuh dah nak habis. Saat membaca doa, aku mendengar ayuni menangis lagi. Lantas aku memeluknya, sayang lupakan semua kenangan lama, kita mulakan dengan kenangan yang baru. Petang itu, kami semua berangkat ke langkawi, memang aku merancang semua ini, dari awal lagi kerana melihat keadaan ayuni yang sentiasa menangis. Malam itu kami sampai, mungkin kerana terlalu penat kami semua terus masuk bilik dan tidur. Aku masuk bilik ayuni, dan aku melihat dia memeluk damia dengan erat, menitis lagi air mataku, apakah yang dilalui ayuni sehingga dia sentiasa menangis.
            Pagi itu, kami akan pergi bermain air, oleh sebab itu aku menyuruh ayuni tukarkan bajunya. Aku membuka pintu bilik ayuni disebabkan tidak berkunci, aku terkejut melihat badan ayuni . badannya penuh dengan parut dan luka. Aku terus masuk ke dalam bilik dan melihat badan ayuni. Ya Allah, Ayuni, kenapa dengan badan sayang ini. Lantas aku laju memanggil mama. Ayuni, beritahu mama, kenapa dengan badan sayang? Ayuni terus senyap dan diam. Ayuni terus diam seribu, aku tahu dia didera, kesan luka itu, betul- betul melukakan hatiku. Kami tidak mahu, terus memberi ayuni tekanan. Kalau ikutkan hatiku, ingin sahaja aku pulang ke Kuala Lumpur malam ini, untuk berjumpa dengan amirul dan menanyakan semua ini, tetapi mama melarang kerana berikan waktu untuk ayuni berehat den tenangkan jiwanya yang tengah bergelora.
            Selepas 3hari di langkawi, kami pun pulang. Aku membuat laporan, polis seperti yang disuruh oleh, peguam, aku akan melawan, habis-habisan dan tak akan mungkin menyerah kalah pada keluarga yang telah memusnahkan keluargaku. Ayuni, kini sudah kurang menangis, tetapi dia sentiasa takut apabila aku menyuruhnya, memberitahu semua cerita. Waran tangkap telah dikeluarkan, amirul telah ditangkap. Dalam hatiku terdetik, rasa sedih bapa anakku kini berada dalam penjara, tapi apakah dayaku, ayuni juga anakku. Tak mungkin aku memaafkan semua yang telah mereka lakukan kepada ayuni.
            Sudah seminggu aku tak ke pejabat, keadaan ayuni membimbangkan aku. Dia tak mahu aku  berjauhan dengannya walaupun, seketika. Muka nya semakin kurus, makanan tak nak makan. Hati aku betul-betul terluka. Dalam sibuk menguruskan ayuni, tiba-tiba telefon aku berbunyi’ assalaimualaikum amani,ini saya redwan, Ya Allah, dugaan apa lagi kau ingin berikan kepadaku. Oo! Ye Encik, redwan, ada apa-apa yang boleh saya bantu? Amani ni saya iwan. Maafkan saya encik redwan saya, tak kenal encik. Kalau encik ada apa-apa urusan kerja sila berurusan dengan pembantu saya atau adik saya. Terima kasih. Aku menangis sendiri di dalam bilik, adakah ayuni pula yang harus menanggung lara ini Ya Allah, tetapi dia masih kecil.
            Aku mendapatkan berita bahawa, amirul dibebaskan. Tiada bukti yang keluarga yang melakukan semua ini. Akhirnya amirul dan keluarganya datang ke rumah aku malam itu, membawa berita yang tak mungkin aku terima. Ayuni, memeluk erat amirul dan juga datin Zulaika. Amani, ibu tahu, ibu banyak melakukan kesalahan pada keluarga amani, tapi ibu tak mungkin mendera ayuni, dia tempat ibu menumpang kasih selepas anak ibu tiada lagi, sebenarnya ayuni mengalami tekanan emosi.  Selepas amani, lari dari rumah, tinggalkan ayuni, dia alami kemurungan, dia mengatakan sebabkan dia amani lari, disebabkan dia amirul datang pergi ke kanada untuk menjemput amani. Dia begitu perlukan kasih sayang amani. dia baru berusia 11 tahun ketika itu, apa yang dia mengerti mengernai perpisahan. Apatah lagi, setiap malam dia melihat amirul menangis, dan memeluk gambar kamu. Kami terpaksa mengikatnya kerana setiap kali amirul tiada di rumah, dia sering mencederakan dirinya. Malah dia mengatakan dia layak dipukul kerana dia amani tidak bersama dengan amirul. Ada suatu malam, malam yang tak pernah ibu lupa, ayuni terjun balkoni, 2 tahun dia hidup seperti bangkai bernyawa, tetapi dia mula bercakap apabila, amirul menunjukkan gambar dan video amani yang kami ambil secara sembunyi. Hati mana yang tak sedih, cucu ibu yang selama ini tersenyum tapi tiba-tiba berubah menjadi sebegitu rupa. Ibu tahu, ibu yang bersalah kerana merosakkan hidup kamu sekeluarga, percayalah ibu tak bagi mama kamu berjumpa dengan ayuni kerana perkara ini, begitu juga amirul yang terpaksa meninggalkan segala urusan pejabatnya demi ayuni. Percayalah amani, kami juga menyayangi ayuni seperti mana kamu sayang kepadanya.
            Semua yang berlaku ini, adalah salahku, aku mementingkan diriku, tanpa memikirkan orang yang berada disekelilingku, aku tewas lagi dalam permainan ini. Ayuni, aku membenarkan ibu membawanya pulang kerana dia ingin mengikuti ibu. Aku pandang wajah amirul yang tidak terurus, aku mengankat damia yang sedang tidur, kerana ibu ingin melihatnya. Kata ibu, damia persis amirul ketika kecil. Adakah aku sudah memaafkan mereka semua? Dalam tidur, aku bermimpi berjumpa sofia, adik teruskan la hidup, belajar untuk memaafkan mereka, dengan itu adik akan bahagia. Malam itu aku tidur ditemani dengan air mata.








Bab 11

            Aku mengambil keputusan untuk membawa ayuni, kepada kawanku yang merupakan doktor sakit jiwa, ayuni akan bersama dengan beliau selama setahun untuk memulihkan perasaan dan semangat ayuni, aku sentiasa pergi melawat ayuni, ayuni kini sudah pandai membaca. Sentiasa tersenyum. Aku gembira melihat perkembangan yang berlaku pada ayuni. Memang aku bersalah, kerana menjadikan ayuni sebagai alat untuk menyakitkan hati keluarga amirul, kerana ketika ingin membawanya ke kanada. Hidup aku aku makin, bahagia. Damia aku sudah membenarkan amirul untuk berjumpa dengannya, kerana aku tidak mahu, damia juga hidup seperti aku yang memerlukan kasih dan sayang seorang bapa kandung.
            Amani tunggu! Amani bagi saya peluang 12 tahun kita berpisah, saya cuba mencari semula sewaktu kita berjumpa di rumah mai, tapi mai kata awak dah pindah. Saya tahu awak dah bercerai, saya betul- betul tidak pernah lupakan awak. Maafkan saya encik ridwan, saya dah lama lupakan awak, saya berharap awak bahagia dengan isteri dan keluarga awak, anggap je saya ini hanya kenangan lama awak. Semua tu dah lama berlaku, saya dah lama lupakan awak. Saya tak mungkin lupakan awak,awak milik saya dan bukannya, si amirul yang sombong itu. Macam mana awak boleh kenal amirul? Siapa yang tak kenal, amirul si sombong, angkuh dan pentingkan diri sendiri tapi akhirnya tumbang kerana seorang gadis iaitu awak amani. Encik ridwan, ini hidup saya, harap awak jangan gangu saya lagi. Tidak ! aku tak akan lepaskan kau, kalau tak aku beritahu semua ke dunia ini yang kau pernah diperkosa. Tidak ! lepaskan saya ridwan. Dengan kuat ridwan memegang tangan aku, aku tidak mempunyai tenaga untuk berlawan dengan kekuatannya. Ingat amani, selagi aku tidak dapat kau, jangan harap kau dapat hidup tenang. Tiba- tiba satu penumbuk terkena muka ridwan, aku jatuh tersungkur kerana lepasan tangan ridwan. Hei ! jantan kalau, kau berani berlawan dengan aku, kenapa kau mengasari perempuan? Dasar lelaki dayus. Sekali penumbuk hinggap di muka ridwan. Amirul! Hentikan semua ini, jerit aku padanya. Amirul ! kau ingat kau hebat, aku tak akan lepaskan kau orang berdua sampai aku mati, kata ridwan kepadaku.
            Dalam kereta kami berdua hanya berdiam diri, damia pula sudah tidur di belakang. Maafkan abang, sya. Sebab tidak dapat melindungi sya. Maafkan abang kerana selalu lukakan hati sya. Bagi  abang peluang ke dua sya abang sayangkan sya. Abang, maafkan sya, sya masih belum bersedia, sya dah bahagia dengan hidup sya.  Sampai di rumah, aku keluarkan damia dan terus masuk ke dalam rumah, tanpa menoleh ke belakang. Mama  melihat wajah aku, yang kaku di pintu, mama memanggiku, dan mengajak ku untuk berbincang. Sya, mama ada masa sya sakit, masa sya menderita nak lupakan amirul. Sayang, mama dah maafkan semua dia orang dah buat dekat kita, malah mama berhutang budi dengan mereka menjaga sofia dan ayuni buat mama. Setiap manusia melakukan kesilapan, begitu juga kita sayang. Fikirkan masa depan ayuni dan damia sayang. Mama sentiasa doakan yang terbaik buat sayang. Apakah yang harus aku lakukan? Memang aku tidak pernah membencinya, aku cuma terluka, aku terlalu mencintainya. Aku buntu , aku takut disakiti lagi.
            Abang sya, mintak maaf. Memang sya silap kerana terlalu mementingkan diri sendiri, maafkan sya abang. Sya akan berikan abang peluang kedua demi anak- anak kita. Pegang la tangan sya abang jangan lepas lagi selepas ini. Kami membawa cerita , kepada keluarga kami. aku mengambil keputusan untuk mengawani semula amirul.
            Dengan sekali lafaz aku menjadi milik amirul kembali. Kami hanya mengadakan kenduri aruah dan kesyukuran kerana kami tak mahu majlis yang besar untuk kali kedua ini. Ayuni dah sembuh sepernuhnya. Disebabkan dia tidak hadir ke sekolah sejak berusia 11 tahun, dia agak ketinggalan, oleh sebab itu, aku membuka sekolah yang dinamakan dengan sekolah risya sofia semperna nama ibu ayuni. Aku bahagia Ya Allah dikelilingi dengan mereka yang menyayangiku. Ibu, mama,amani naik dahulu. Disebabkan keletihan seharian, aku melangkah lesu. Bilik ini membawa seribu kenangan, aku masuk dan aku melihat amirul berada dia atas katil, sambil melihat gambar khawin kami. sayang, abang betul- betul mintak maaf, abang bukan sengaja tinggalkan sayang, tapi abang terlalu terluka ketika membaca diari sayang. Abang ego, apabila abang baca yang sayang hanya cintakan ridwan, abang marah. Sayang tahu? Ridwan tu sepupu abang, sejak dari kecil lagi hubungan abang dengan dia memang tak baik. Abang tahu? Sayang jatuh cinta dengan abang saat abang, menerima sayang menjadi isteri abang, tiada orang lain abang, hanya abang seorang. Terima kasih sayang, kerana menjaga dan membesarkan anak kita, walaupun tanpa abang di sisi.  Lantas amirul merangkul pingganku, saat ini aku serahkan segala-galanya kepada amirul, atas nama cinta, aku bisikkan ‘alhamdurillah’.

Bab 12 (akhir)

            Abang, ayuni, damia bangun! Nanti lambat, jerit aku ketika sibuk menyediakan sarapan pagi. Sudah sebulan aku bergelar isteri, selama itu juga lah, aku merasakan kebahagiaan. Mereka bertiga, menyerikan hidup aku, terima kasih Ya Allah, kerana menghadirkan mereka dalam hidupku. Mama, along pulang lambat hari ini, sebab ada aktiviti  dekat sekolah, mama adik, nak pergi rumah tok ma lepas balik sekolah. Ye sayang mama, hati- hati tau. Sayang abang pun balik lambat hari ini ada projek yang perlukan permantauan semula. Takpa abang, sayang akan pulang terus nanti dari pejabat, mama tunggu anak-anak mama di rumah ye. Ok mama! Selepas menghantar anak dan suami ke kereta, aku bersiap untuk ke kerja.
            Tiba- tiba bunyi pintu rumah diketuk, aku pelik mungkin amirul kerana dia tidak menggunakan lonceng pintu. Kejap abang, sayang tengah bersiap ni. Aku membuka pintu, aku terkejut melihat ridwan bersama syaitan. Ya Allah, dugaan apa lagi? Aku cuba untuk menutup balik pintu rumah, tetapi tidak berdaya mereka terlalu kuat, aku cuba berlari sekuat mungkin menuju ke bilik, tetapi mereka dengan kuat menarik selendang yang ku pakai hingga tercabut. Mereka berdua, menutup mulutku dan aku terus tidak sedar.
Aku cuba untuk bangun, tetapi aku rasakan tangan dan kakiku terikat, aku berada di sebuah bilik.  Aku memandang sekeliling dan tiba-tiba pintu terbuka, aku lihat syaitan, syaitan yang telah merampas maruahku yang bernama perempuan. Aku berteriak , sekuat hatiku. Kau ingat dengan kau menjerit, orang akan datang menyelamatkan kau, hei perempuan kau berada jauh daripada manusia. Menjerit la selagi kau boleh menjerit. Kau nak buat apa, dengan aku binatang! Sanggup kau menculik aku, apa kau nak ah! Aku nak kau, kau milik aku, dan tiada siapa berhak atas kau selain aku. Aku menangis sekuat hatiku, aku takut dengan apa bakal dia lakukan.
Sayang. O.o sayang! Sayang di mana?  Kenapa pintu tak berkunci? Aku lihat keadaan di sekeliling rumah, pasu dan barang berselerak aku bergegas mencari amani, di sekeliling rumah, tapi tiada. Aku cuba melihat di bilik cctv, disebabkan risau keselamatan mereka bertiga aku letakkan cctv di dalam dan luar rumah. Aku melihat dengan teliti, Ya Allah, amani. Aku cepat menelefon polis dan mama serta ibu. Aku buntu, sayang awak di mana?
Apa yang kau nak? Ridwan tolong selamatkan aku, kenapa kau berbaik dengan pak su aku ridwan? Kau tahu apa yang pernah dia buat pada aku. Ya aku tahu, kau tahu sekarang ni, kau jadi milik aku, milik aku sahaja. Ya Allah, sedar ridwan, aku ini sudah bersuami. Arggggg! Maksud kau dengan jantan lembut tu? Lupakan dia kau akan menjadi milik aku. Tiba-tiba ridwan menghampiriku dia cuba menciumku, aku melawan sekuat yang ku mampu, tapi aku tidak berdaya, dia terlalu kuat, dengan air mata terjurai dan bayangan amirul aku dirogol olehnya, berhenti ridwan, berhenti! Binatang kau, jangggaannnnnn! Aku melihat senyuman ridwan selepas dia merperkosaku, tetapi penderitaan ini, tidak berakhir di sini, mereka berdua bergilir-gilir menggunakan tubuhku untuk melepaskan nafsu syaitan mereka.
Mama, apa patut amirul lakukan, amani ma. Sabar amirul, biar pihak polis yang menguruskannya semua. Papa, mana mama? Adik rindu mama. Baru 2 hari, amani hilang tapi anak-anak tak pernah berpisah dengannya.
Aku tersedar dari tidur, aku melihat mereka berdua berada disiku, perlahan aku mengambil telefon ridwan dan mendail nombor amirul, dalam tak sedar tiba-tiba ridwan terbangun. Hai, sayang dah bangun? Dia cuba, menciumku tapi aku cepat memalingkan muka aku. Aku rasa baik kau mandi, lepas ni aku nak kau wangi, aku nak kau. Faham! Lepas itu, adik baba, pula bangun lantas dia memeluk, dan menciumku, mereka menjadikan aku seperti hamba seks mereka, tidak lebih seperti bintang mereka lakukan.
Ya Allah, mama! Mereka merogol amani, mama! Tanpa memutuskan talian amirul mendengar semuanya. Aku menangis seperti orang gila, Ya Allah, isteriku. Lantas polis menjejaki telefon terbabit dan mendapat kesan lokasi mereka. Sayang sekiranya, berlaku sesuatu pada sayang, abang tak mungkin memaafkan diri abang, tanpa sedar ayuni dan damia memelukku. Mereka tahu, mama mereka dalam bahaya. Aku berjanji aku akan menjagamu seperti nyawaku selepas ini. Hanya satu pintaku sayang, kembali la kepada abang dengan selamat.
Aku tidak berdaya lagi untuk bergerak, badan aku penuh dengan kesan luka, aku tahu amirul akan datang kepadaku. aku menangis sepuasnya, aku dijadikan seperti pelacur oleh mereka berdua, tanpa berhenti mereka menodai aku. Tiba- tiba ridwan masuk mengamuk, hai betina berani kau guna telefon aku untuk telefon suami kau. Ridwan dalam keadaan yang amat marah, dia memijat dan memukulku. Aku tak ubah seperti kucing kurat mereka lakukan. Aku sesak nafas, aku tidak berdaya lagi, tiba- tiba ridwan besi, aku takut. Ya Allah, derita apa lagi, dia mengambil besi dan meletakkan di kemaluanku. Aku hanya mampu berteriak dan akhirnya aku pengsan.Aku mendengar suara, amirul dan juga tembakan, dengan langkah yang longlai dan aku mengambil selimut untuk menutup badanku. Abang! Aku cuba menjerit dari tingkap atas rumah, amirul cuba datang ke arahku, tetapi dihalang oleh pihak polis. Dengan cepat ridwan, mengheratku dan menolakku jatuh dari tangga. Aku bersyukur Ya Allah dengan semua kau berikan padaku, andai ini takdir aku, aku terima. Aku tak merasakan apa- apa sakit, aku mendengar amirul menjerit namaku, dan aku melihat cahaya.
Encik, isteri mengalami kecederaan yang teruk, bukan sahaja badan, tetapi juga kemaluan, kami mengesyaki usus isteri encik, telah pecah. Kami terpaksa menjalankan operation terhadap isteri encik, bukan itu sahaja akibat tolakan daripada tangga isteri encik, patah tulang belakang dan juga mengalami gegaran otak. Kami hanya mampu membuat sebaik mungkin, selebihnya, kita serah pada Yang Maha Esa. Aku, kelu tidak pasti adakah semua ini mimpi atau pun realiti. Aku melihat, amani di wad kecemasan, aku juga melihat semua berada di luar wad, ibu yang nampak aku berjalan lemah, lantas memelukku. Aku menangis sepuasnya, di bahu ibu, ibu mirul tak kuat, mirul tak sanggup kehilangan amani, mirul betul- betul sayang amani bu. Amirul, dengar cakap ibu, anak-anak mirul dan amani perlukan amirul, jangan tunjuk lemah sayang, ibu yakin amani akan sembuh. Aku melangkah masuk ke bilik icu untuk melihat amani, aku menangis lagi, begitu banyak wayar yang berada di badannya dan juga kesan luka. Aku memegang tangannya, sayang abang datang ni. Mafkan abang sayang, kerana tak mampu lindungi amani, jangan tinggalkan abang sayang, abang tak sanggup hidup tanpa amani. Tiba-tiba alat mesin pernafsan berbunyi nyaring, doktor bergerak laju ke katil amani, aku disuruh berada di luar. Selepas setengah jam, doktor keluar dari bilik icu. Siapa keluarga puan amani? Saya doktor , saya suaminya. Saya harap encik boleh bersabar, puan amani dah meninggal dunia, Allah S.W.T lebih menyayanginya. Maafkan saya encik, saya dah terbuat sedaya mungkin. Aku kaku, dan selepas itu aku melihat sekelilingku gelap.
Malam tahlil, itu berlangsung dengan seribu kedukaan. Damia tidak berhenti menangis, manakala ayuni, setia menunggu damia, menjaganya. Aku melihat baba dan ummi, betul- betul berasa bersalah kerana adik mereka yang menyebabkan semua ini berlaku. Tapi apakah daya aku tidak mampu menyalahkan sesiapa, ridwan dan malik ditangkap ketika mahu keluar daripada sempadan thailand. Mereka kini, berada di dalam penjara.
Dengan ini makhamah, menjatuhkan hukuman gantung sampai mati bagi kedua-dua pesalah. Aku mengucapkan syukur ke hadrat ilahi. Pembalasan yang mereka peroleh setimpal dengan apa yang mereka lakukan. Aku sampai ke rumah, di sebalik langsir aku seperti melihat amani, ceppat-vepat aku turun daripada kereta, berlari menuju ke tingkap atas. Aku mask ke bilik, kosong. Aku merinduinya Ya Allah. Aku melihat sepucuk surat, berada di sisi meja dan satu kotak baldu.
Assalaimualaikum sayang, abang.
Amani, tahu abang lupa yang hari ini ialah tarikh perkawinan kita. Sepanjang amani jauh daripada abang, amani sentiasa ingat tarikh ini, sudah 6 tahun kita kenal, dan dah 6 tahun abang bertahta di hati amani. Amani bersyukur, kerana adanya abang dan anak-anak disisi amani.  Amani sentiasa berfikir yang amani, tidak akan mungkin bahagia. Tetapi disebalik dugaan antara kita berdua, terselit seribu sinar. Amani betul-betul bersyukur kerana abang memberikan damia hanna kepada sayang. Dan juga menjaga ayuni buat sayang. Sayang terlalu sayangkan abang. Sayang harap hubungan kita sampai ke syurga. Insyallah. Amin.
                                                                        Risya amani

Aku membuka kotak baldu itu, aku melihat jam yang diukir nama kami berempat di dalamnya. Aku menangis lagi, dengan hati berat, aku melepaskan mu sayang, tunggu abang di pintu syurga sayang. Ayuni dan damia datang dan memelukku. Papa, mama selamanya berada dalam hati ayuni, ayuni sayangkan mama, damia pun sayang mama. Melihat damia yang hendak menangis lantas aku mengajak mereka berdua ke kubur amani. Sayang . terima kasih sayang, kerana menjadi anugerah terindah buat abang. Dalam hati kecil, ayuni bersuara, sesungguhnya lara itu, menyakitkan,  tetapi mama adalah perempuan yang terbaik dalam dirinya, dalam diam dia menitiskan air mata.

                                                TAMAT


Comments

Popular Posts